Annons

Annons

Trendigt, traditionellt – och helt magiskt



Med en total 
känsla för och förälskelse 
i det gamla huset 
flyttade Gustaf 
och Rebecka in. 
Nu bor de här 
med sin familj och 
lever modernt familjeliv i antik inramning.


I ett snart 300 år gammalt före detta komministerboställe har Gustaf och Rebecka skapat ett charmigt, modernt hem tillsammans med fyra barn och två katter. När Gustaf först fick höra talas om huset hade det stått övergivet i över femtio år.

Annons

Av: Cia Wedin
Foto: Stellan Herner

Salen ”moderniserades” år 1801 med högre golvsockel, marmorerade väggar och större fönsterglas. 
I dag är denna tidstypiska miljö återställd. Långbord och bänk i handhyvlad, linoljefärgmålad furu, ekologiskt fårskinn 
från Svensk Hemslöjd, i taket de återkommande armaturerna i mässing av Michel Bussien. 
På bordet ärvda ljusstakar i tenn samt keramik av Mikaela Willers. De fint patinerade Eamesstolarna är i original.

– Vi längtade bort från stan och hade skrivit brev till olika markägare om att vi ville hyra, och även kunde hjälpa till att renovera, ett gammalt hus. Carl af Petersens på Erstavik svarade att de visserligen hade en liten gård som de önskade rusta men att den var i ett bedrövligt skick. Vi var välkomna att komma och titta. Jag åkte ut samma natt och fann mig stå mållös vid sjön. Huset var helt fantastiskt, berättar Gustaf.

Gilla ELLE Decoration på Facebook

Kanske var det en gång komministerns bibliotek? Rosa kammaren har nu stänkmålade väggar och handmålad bård 
enligt fragment som hittades vid renoveringen. Trägolvet är målat i trompe l’œil-teknik för att efterlikna ett marmorgolv, som var brukligt i finare miljöer under 1700-talet.  Den moderna soffan Tiki och borden Bowl, design Andreas Engesvik för Fogia, trivs utmärkt i rummet
 tillsammans med delar av familjens samling måleri och skulptur. 

Familjen flyttade in för tio år sedan efter att stommen och bottenvåningen restaurerats av ett byggnadsvårdsföretag på uppdrag av markägaren. Värme är inte indragen vilket kan tyckas obekvämt, men tvärtom fyller kakelugnar och spisar sin funktion och huset i sig håller värmen på ett fantastiskt sätt. Att väggarna har lerklinats på samma sätt som när huset byggdes bidrar till att bevara värmen.

Nästan som på Linnés Hammarby: Handmålade tapeter 
med blommor och djur skapar fantastisk 1700-talskänsla i arbetsrummet. Skrivbordet i formgjuten glasfiber är tyskt 1960-tal, stolen är 
Fiberglass Side Chair av Ray & Charles Eames i original från 1951. 

– Vi älskar den gamla byggnaden och läget med utsikt över sjö och mark. Och vi kände genast hur trivsamt och vänligt huset är. Det var självklart från första stund att vi skulle satsa.

I övre hallen 
ovanför trappan sitter en unik takarmatur av formgivaren 
Michel Bussien. Trädgrenen kommer från ett beskuret 
träd på gården 
och de handgjorda lamphållarna i mässing återkommer i huset. Här syns 
de återvunna 
gamla takbrädorna som använts som väggar och tak 
i vindsvåningen. 

Allt eftersom familjen utökades började bottenvåningen att kännas trång och lusten att flytta upp ”soveriet” till vinden växte. Mycket förvaring vore skönt. Och kanske ett badkar?

Den gamla pigkammaren, nu föräldrasovrum, har lerputsade väggar, magnifikt målade av konstnären My Leffler. 
Golv och tak av återvunna plankor och mässingsspotlight av Michel Bussien. Sänglampa Drupol 21616 av Josef Hurka, 1968, ärv taburett. På byrån står mässingsljusstake av Ilse Craford för Georg Jensen och skålar av Claesson Koivisto Rune för Skultuna. Loppisfyndad turkos glasvas. 

Hela den ”nya” övre våningen, golv, tak, väggar och fast
inredning, är byggd av återvunna antika material. Genom att 
utnyttja stora kattvindar skapades förvaring som räcker i många år framöver. De två äldsta barnen har fått långsmala rum med snedtak och var sitt generöst loft. Loften är placerade över de yngre barnens rum. Tack vare den noggranna planeringen har övervåningen integrerats i husets atmosfär, och känns som om den alltid funnits, just så här, ålderdomlig och enkel med linoljefärgmålade plank som väggar, dekorationsmålade väggar och lekfulla barnrum.

Arbetsrummet fungerar även 
som gästrum och läshörna 
för barnen. Dyschan i smaragdgrönt 
är ett loppisfynd, ärvd 
1950-talslampa i perforerad mässing. Katten Mini sitter gärna i 
1700-talsfåtöljen. Väggarna är lekfullt målade av barnens mormor.

– Inredningen har fått ta lång tid, vi började med möbler och ting som vi redan hade. Som motvikt till det antika tycker vi det är befriande med moderna inslag, från Eamesstolarna och Bruno Mathssons fåtölj Karin till långbord och bänk i handhyvlad, linoljefärgmålad furu och samtida skandinavisk design.

Husets sex eldstäder värmer huset under vinterhalvåret. 
Salens väggar är marmorerade för hand efter en förlaga från år 1801. Eldstadsset av Lovisa Wattman för Iris Hantverk. Djurfiguren  i nischen har dottern Vera skapat. De vackra golvtiljorna är i original. 

Allt binds samman av en ständigt närvarande färgglädje.
– Vi gillar verkligen färg och mönster, och det får gärna krocka! Hellre kul och fint än klassiskt vackert. Salens marmorerade originalväggar i ljusgrått och vitt och den djuprosa stänkmålningen med orange bård var självklara att återskapa. Sen spann vi vidare med handmålade tapeter med mycket turkost, gult och rosa – och en liten skog.

Alla arbeten på gården är utförda av Willers Restaurering AB på uppdrag av familjen af Petersens på Erstavik gård.

Se alla bilder och läs allt om inredningen i bildspelet nedan!

14
Visa bildspel

/
...
Visa mer

DELA (0)
PINNA (1)

Annons
Annons

Annons

Laddar