Populärt: Hemma hosInredningsnyheterELLE Deco Design AwardsKöksinspiration

Lydmars vd: "Lobbyn ska ge en skön känsla i kroppen"

02 dec, 2015 
AvSara Ångström Burling
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Lobbyn på det populära boutiquehotellet Lydmar i Stockholm har nu fått ett rejält ansiktslyft. Det är inredningsarkitekten Angelica J Hedenberg på Interior Nation som har förvandlat den tidigare något sterila lobbyn till ett mysigt och färgstarkt vardagsrum. Vi fick en pratstund med hotellets vd, Maria Maruska.

Berätta om den nya lobbyn!
Lobbyn har fått ett helt nytt uttryck som ger ett harmoniskt och inbjudande intryck för gästerna direkt när de öppnar dörren och kliver in på Lydmar Hotel. Vi har adderat sittgrupper i olika höjd och textur och skapat en vardagsrumskänsla som gästerna kan nyttja för alla typer av behov under dygnet. Lydmars contemporary Classic-inredning har förstärkts med en lite mjukare känsla och vi har vågat addera mer färg utan att resultatet blir för skrälligt eller bjärt. Jag tycker att vi har lyckats få till en härlig mötesplats där våra gäster kommer att trivas utan att ge avkall på lobbyns funktion och flöden för våra boende hotellgäster med bagage. 

lobby_lydmar_nedrelobby


Foto: Ivan da Silva/Zap PR

Gästerna ska få en skön känsla i kroppen så fort de kliver in genom dörren.

Annons

Varför behövde den gamla ett lyft?
Gamla lobbyn från 2008 hade blivit mer en uppställningsplats för möbler än ett inbjudande och trivsamt rum. Vi hade ingen röd tråd och känslan var lite för kall och steril. Vi behövde också fler sittplatser.

Vad vill ni att den nya lobbyn ska förmedla till era gäster?
Från det att gästerna öppnar dörren har man drygt tre sekunder att ge ett första intryck och det intrycket är mycket eller nästan omöjligt att ändra på. Självklart vill vi att lobbyn ska ge en skön känsla i kroppen när gästerna kliver in – intrycket ska infria och helst överträffa deras förväntningar utan att vi förmedlar effektsökeri. Lobbyn är det första och sista man tar del av som gäst – känslan ska vara härlig och glad och att lobbyn även speglar resten av hotellets interiör och känsla. Att allt hör ihop. 

lobby_lydmar_ovrelobby


Foto: Ivan da Silva/Zap PR

Den bärande pelaren har formats som en svarvad vas och målats i en härlig petroleumfärg.

Annons

Vad är du mest nöjd med i nya lobbyn?
Vi har en pelare i lobbyn som är bärande och inte kan tas bort. Den fyllde tidigare ingen funktion annat än att den stod i vägen – nu har vi lyft fram den som en centerpiece i en härlig petroleumfärg med formen av en svarvad vas. Den är unik och går ingen obemärkt förbi och jag är toknöjd!
Jag är även nöjd med att lobbyn inte känns som ett undantag från matsalen utan den varma känslan spiller ut i nya lobbyn vilket gör att både frukostgäster och cocktailgäster gärna vill sitta här också.

Av Sara Ångström Burling

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons