Annons

Annons

Hemmaliv: Därför tycker hen fel!




därför tycker han fel
Vilken soffa ska vi välja? Målade väggar eller blommiga tapeter? Frågan om smak är en het potatis i många relationer. Men varför tycker vi olika?

Tidigt i våras i en möbelbutik strax utanför Stockholm: En kvinna och en man i övre medelåldern står och begrundar en soffa. Hon konstaterar resignerat: ”Vi har så himla olika smak.” Han svarar med viss hetta: ”Inte jag, det är du!”

Annons

Det är uppenbarligen inte första gången som paret inte är överens i inredningsfrågor. För många av oss som råkar höra samtalet är situationen troligen inte heller helt obekant. Det är svårt att diskutera tycke och smak. Men kanske skulle det vara lättare att komma överens om vi visste varför vi tycker olika?

Gilla ELLE Decoration på Facebook

Enligt psykologisk forskning bygger vår smak till stor del på de erfarenheter vi har med oss, på sådant som vi känner till. Hur de erfarenheterna sedan påverkar vår smak beror på vilken personlighetstyp vi är. Ju större behov vi har av kontroll och trygghet, desto mer benägna är vi att hålla oss till det välbekanta. Om vi istället har behov av utmaningar och förändring kommer vi att söka oss bort från det vi redan känner till.

Ta mannen i möbelbutiken. Om han kommer från en ombonad blommig miljö och har ett behov av trygghet som är större än hans nyfikenhet på nya saker så kommer han själv att föredra en ombonad blommig inredning. Säg sedan, för exemplets skull, att kvinnan kommer från samma typ av miljö, men är mer nyfiken och förändringsbenägen. Då kommer hon att vilja bort från det ombonat blommiga. Rent hypotetiskt alltså.
– I grunden handlar det om vilken förmåga vi har att bearbeta information, berättar forskaren Östen Axelsson, som skrivit en doktorsavhandling i psykologi om hur våra estetiska preferenser formas.
– Design som är välbekant för oss har en låg grad av information och är lätt att bearbeta. Obekant design har på motsvarande sätt en hög grad av information och är svårare att bearbeta. För lite information upplever vi som tråkigt, medan för mycket information ger känslor av obehag. Vi mår bäst om vår förmåga att bearbeta information utmanas lite, då höjs upplevelsen av designen från behaglig till intressant, säger han.

Av detta kan vi dra två slutsatser: För det första att lagom blir ännu bättre med en extra twist. För det andra att liknande personligheter är viktigare för möjligheten att komma överens i inredningsfrågor än att man kommer från en liknande bakgrund.

Så hur gick det för det oense paret? Hur ska det gå för alla oss oense? Såvitt jag vet gick kvinnan och mannen i möbelbutiken iväg utan någon soffa. En tröst för dem och oss alla är att eftersom smaken bygger på erfarenhet så kan den också förändras med nya erfarenheter (och en varsam knuff i rätt riktning).

Av Anders Bergmark Ilustration Team Hawaii

Källa: Östen Axelsson, Aesthetic Appreciation Explicated, doktorsavhandling vid Psykologiska institutionen, Stockholms Universitet, 2011.

Läs om hur ni överlever vardagsbråken här!

DELA (9)
PINNA (0)

Annons
Annons

Annons

Laddar