Populärt: Hemma hosInredningsnyheterELLE Deco Design AwardsKöksinspiration

Så gick Granit från snackis till inredningsfavorit

16 maj, 2017 
AvSophia Genitz
Duralexglas, latteskedar och svensktillverkade förvaringsboxar 
var del av den nytänkande succén när Granit öppnade sin första butik. Framgångskonceptet med inredning i naturnära material och 
basfärger utan krusiduller håller i sig när Granit nu firar 20 år.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

I maj 2017 var det det 20 år sedan den första Granit-butiken slog upp dörrarna

med dunder och brak. På Götgatan 31 i Stockholm öppnade samtidigt

Designtorget, Press Stop, Wayne’s Coffee med flera.

Granits grundare, Susanne Liljenberg och Anett Jorméus, drog nämligen med sig dem som de själva gillade och genomslaget blev enormt. Det var första gången ett kluster av butiker och upplevelser öppnade under samma tak.

– Vi skapade ett sammanhang som attraherade en viss typ av människor: De som är intresserade av inredning, mode och media. Vi hade ett enormt flyt som fick med oss alla de etablerade butikerna som Designtorget och Moderna museets bokshop, berättar Anett Jorméus, som i dag är etableringschef och just har varit med och öppnat butik nummer 28.

I samband med att Granit firar 20 år kommer boken Vardagskonst ut i butik. Här kan du läsa hela storyn om Granit och följa vardagliga samtal med människor som inspirerar teamet bakom inredningsföretaget. Med bilder från deras hem, med eller utan inredning från Granit.

Susanne Liljenberg som hon startade Granit tillsammans med, arbetade också kvar några år efter att de sålde bolaget 2009, men har i dag hoppat av tåget. Susanne och Anett arbetade från dag ett med tesen ”förenkla livet – få tid att leva” och det genomsyrar allt Granit gör än i dag.

Annons
I boken om Granit kan vi titta in i en av grundarna, Anett Jorméus, hem utanför Stockholm. Foto: Samuel Unéus.
Lagom till 20-årsfirandet har granit tagit fram en rumsdoft som ska fånga Granit-upplevelsen med aromer från kartong, vaniljrökelse, friska vita liljor och nybryggt kaffe.

Läs också: 11 fräscha sommarnyheter från H&M Home – under 300 kronor

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons