Annons

Annons

Designtorget och Beckmans i nytt samarbete



För andra året i rad samarbetar Designtorget med Beckmans Designhögskola. Kolla in de unga formgivarnas alster!


Designtorget och Beckmans samarbetar för andra året i rad. Kursen kallas ”Småskalig produktion” och under elva veckor har eleverna på Beckmans fått utveckla sin idé till en färdig produkt som Designtorget ställer ut i sin butik i Kulturhuset. Produkterna finns i liten upplaga och eleverna har fått designa allt från paketering till design. Vi på ELLE Decoration fick prata med både Designtorget och några av eleverna.

Annons
900_beckmans_designhogskola_designtorget_2016

Alla åtta färdiga produkter som eleverna på Beckmans skapat. Lampskärmen Skal, Spegeln my mirror, vasen Tulipan, örtkrukan Örta, skålen EGO, vasen PLOCKA, slaskrensaren Organic och hyllan Tricken. Foto:

Emma Stridh och Robert Wettebrant är två av eleverna som varit delaktiga i projektet. De valde att visa hela processen och skapade därför Designkontoret där alla som vill får följa utvecklingen av deras produkt. De skapade en kruka för örter i keramik som är lätt att flytta runt samt passar i mindre utrymmen. De inspirerades av folkkonst och hemslöjd så som svepaskar.

– Vi är väldigt glada för det här samarbetet och vi vill gärna fortsätta samarbeta med Designtorget, säger Robert Wettebrant.

– Det blev mer på riktigt och det är ett roligt koncept, säger Emma Stridh.

designtorget_beckmans_1

kruka_kryddor_designkontoret

Emma Stridh och Robert Wettes kruka Örta gjutnaen i stengodslera och glaserade i en matt svart glasyr.

Den 12 maj var det vernissage på Designtorget där alla elever fick visa upp sina färdiga produkter och även ha möjlighet att sälja dem på plats. Martin Appelros jobbar som Visual Merchandiser på Designtorget tror att det här samarbetet kan leda till mer i framtiden.

– Det är ett behov som fattas och vi på Designtorget vill få in fler produkter från unga formgivare, säger han.

designtorget_beckmans_2

Skisser på elevernas projekt.

Att jobba med unga formgivare har Designtorget gjort sen starten men de senaste åren har butiken mer blivit förknippad med att vara en presentbutik. Detta vill både VD:n Pål Kårfalk och den kreativa chefen Amanda Hasselström ändra på.

– Vi vill komma tillbaka till att tänka på formen och att produkterna som eleverna skapar ska vara direkt säljbara. Tillsammans driver vi utvecklingen framåt, säger Pål Kårfalk.

– Det är roligt att möta eleverna som kommer bli nya unga formgivare. Vi vill att kunderna ska komma hit och köpa saker till sig själv. Det gör att vi vill ha formgivare som vet vad kunden vill ha samt att de får en plattform att stå på. Här kan vi hjälpa dem att få ut sina produkter, säger Amanda Hasselström.

 

Under en månad kommer eleverna produkter att finnas på Designtorget men skynda på, de finns bara i begränsad upplaga. Men om Designtorget skulle välja skulle produkterna gärna tas upp i det ordinarie sortimentet.

DELA (21)
PINNA (0)

Annons
Annons

Annons

Laddar