Annons

Annons

Bildesignen som inspireras av japansk konst



Vid en första anblick kan kopplingen mellan möbeldesign och bilar te sig långsökt, men för Mazda – en av våra samarbetspartners under Designgalan 2016 – är konst och hantverk detsamma, oavsett nisch.


När Mazdas nuvarande designchef Ikuo Maeda skapade Mazdas nya designfilosofi ”KODO – Soul of motion” hämtade han inspiration från den japanska naturen och den japanska konsten. Designfilosofin är en hyllning till det enkla, rena och avskalade i det japanska formspråket. Överflödiga element och linjer är bortskalade och de väl avvägda strömlinjeformerna påminner om en naturlig rörelse. Med körglädjen i fokus hjälper designfilosofin till att eliminera distraherande inslag så att föraren kan ägna sig åt att köra smidigt och säkert.

Annons
Gilla ELLE Decoration på Facebook

mazda_900x507

Vill ständigt utmana

Att alltid utmana och välja en egen, annorlunda, väg är förprogrammerat i Mazdas DNA. Med sin designfilosofi har det japanska bilmärket valt att gå sin egen väg och skapa bilar som utmanar. För att befästa sin ställning inom design valde Ikuao Maeda att ställa ut en fyrsitsig sportkupébil och en svart stilren fåtölj på Milan Design Week 2013. Fåtöljen skapade stor uppmärksamhet och två år senare visade Mazda upp ytterligare produkter under samma designvecka.

– Att skapa bilar är på ett sätt också en form av konst. Vi människor skapar något från grunden som ska ta oss från en punkt till en annan. Samtidigt ska bilen vara vacker att se på och utstråla en känsla och vi vill hitta en känsla för rörelse, säger Kevin Rice, europeisk designchef i Europa.

Belöningen för designfilosofin lät inte vänta på sig. Samma år, 2015, fick både crossovermodellen CX-3 och sportiga MX-5 det prestigefulla Red Dot Design Award. Red Dot Design Award har funnits sedan 1954 och är en eftertraktad kvalitetsstämpel för företag som särskiljer sig markant från jämförbara projekt genom högklassig design. 

Flexibel designfilosofi

Mazdas modeller CX-3 och nya MX-5 är bra exempel på var Mazdas design står i dag. Bilarna är från helt olika segment men förenas i designtemat som fungerar lika bra för en sportbil som för en betydligt högre crossover.

– MX-5 är en ikonisk bil i sig, men KODO-filosofin är väldigt flexibel. Målet med bilmodellen var att ge designen mer känsla, att komma tillbaka till lekfullheten som bilen stod för från början. KODO är inte ett speciellt formspråk, det är en känsla, en filosofi. Vi kan nästan göra vad vi vill. Det ger oss mycket frihet i vårt skapande, men också en hel del osäkerhet eftersom vi inte bara kan kopiera gamla former, säger Kevin Rice.

Men det är också denna osäkerhet som gör att Mazda ständigt utmanar och förändrar sitt formspråk, helt i enlighet med sina designmål.

DELA (2)
PINNA (0)

Annons
Annons

Annons

Laddar