Populärt: Hemma hosInredningsnyheterELLE Deco Design AwardsKöksinspiration

5 hetaste trenderna från Milano-mässan

20 apr, 2016 
Av
Om du vill vara först med det senaste är det Milano du ska vända blickarna mot. Vi har valt ut de 5 tydligaste trenderna från möbelmässan Salone del Mobile.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Med över 300 000 besökare på själva mässområdet och ett okänt antal på de cirka 400 event som äger rum i olika lokaler på stan är möbelmässan i Milano, Salone del Mobile, världens viktigaste mötesplats för alla design- och inredningsintresserade. Det är här nyheterna presenteras och det är här trenderna först tar tydlig form. Självklart var ELLE Decoration på plats i Milano förra veckan – här är de fem hetaste inrednings- och designtrenderna just nu.

Läs också: Senaste nytt från möbelmässan i Milano

 

Japan tar plats

Även om många vänt blicken österut under en lång tid var det i år verkligt tydligt vilken dominerande roll japanska företag och formgivare har i designvärlden. Oki Sato, ledare för designbyrån Nendo, gjorde redan förra året en uppmärksammad utställning i Milano. I år återkom han med 50 Manga Chairs som han presenterade tillsammans med konstgalleriet Friedman Benda på gården inuti ett före detta kloster.

Annons
COS-x-Sou-Fujimoto4
Cos samarbetade med Sou Fujimoto i installationen ”Forest of Light”.

Modeföretaget Cos visade den suggestiva ljusinstallationen Forest of Light av arkitekten Sou Fujimoto – en annan uppmärksammad utställning.

50_manga_chairs_in_Milan_01_takumi_ota
Nendos utställning ”50 Manga Chairs” på Basilica Minors di San Simpliciano i Milano.

Den japanska staden Arita är känd för sin porslinsproduktion ända sedan 1600-talet. I år har företagen samarbetat med 16 formgivare från hela världen (bland annat svenska Ingegerd Råman och TAF Arkitekter) och presenterade en imponerande kollektion med 300 objekt i en stor, vacker utställning som nu vandrar vidare till Rijksmuseum i Amsterdam.

Annons

Mörk, mörkare, Dimore …

Att det inte längre är ljust och fräscht som gäller är tydligare än någonsin. Några som tolkar den mörka trenden bättre än de flesta är Dimore Studio. I lokalen på via Solferino gick grundarna Britt Moran (i klassisk brittisk tweedkavaj) och Emiliano Salci (mer excentriskt klädd i knäbyxor och prickiga skor) omkring i våningen som i år i princip målats helt svart, med sparsam belysning och dramatisk musik. Det enda rummet som var någon ljusare hade stora, frodiga palmblad målade på både väggar och tak …

DIMORESTUDIO_SALONE_2016_131-683x1024
Mörka rum och dramatisk musik hos Dimore Studio.

Klassiskt elegant

Bland de stora, klassiska italienska möbelföretagen var det en elegant och sparsmakad färgskala som gällde: beige, grått, ”greige” och natur. De satsade helt enkelt på att göra det de gör allra bäst och visade mästarklass. Sten som material är fortfarande viktigt – allra helt stensorter med kraftiga mönster. Speglar fortsätter att vara viktiga inredningsdetaljer: tjocka och skulpturala som Daniel Rybakkens eller lekfullt mönstrade som Paola Naovones.

Annons
NEXT-47-48-NEXT-16
Färgskalan hos Gervasoni är helt rätt – elegant och diskret.

Kuriosakabinettet

Vid sidan av den klassiska stilen frodas intresset för det udda och inslaget av kuriosakabinett med samlingar av diverse märkligheter var tydlig i många utställningar. Säkert har stilguun Rossana Orlandi och hennes Spazio Rossana Orlandi varit vägledande för många – hela miljön med utställningar, butik och café är som ett gigantiskt kuriosakabinett. Ute på stan excellerade utställarna i fantastiska, lätt bedagade miljöer som bakgrund till möbler och föremål. Ett exempel var utställningen Ladies & Gentlemen i en mycket sliten våning med detaljer som lädertapeter och snidade snickerier.

Annons
L&G-34
Utställningen ”Ladies & Gentlemen” i en bedagad Milanovåning.

Hantverk & tradition

Att berätta sin historia har länge varit viktigt för designföretag, och i år är det det mer än någonsin. Även nystartade företag betonar kopplingen till hantverkskunnande och mångåriga traditioner, de företag som har ett jubileum att fira gör det storslaget och även unga formgivare vill gärna se sig som länkar i en kedja av traditioner och kunskap.

Mon-Oncle-(Servomuto+To.do)
To Do och Servomuto visade hantverksmässigt gjorda lampor och möbler.
Seal-in-time
Hongjie Yang visade stolen ”Seal in Time”, men flera hundra år gamla kinesiska byggdetaljer inkapslade i plast.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons